Taloudellinen tukeminen

Diakonian taloudellinen avustaminen on tarkoitettu osaksi ihmisen kokonaisvaltaista tukea. Varsinainen taloudellinen avustaminen on luonteeltaan tilapäistä ja yleensä kertaluonteista tukea vaikeasta tilanteesta yli pääsemiseksi.

Diakoniatyöntekijän kanssa selvitetään ihmisen tilannetta aina kokonaisvaltaisesti ja aineellinen tuki on vain yksi osa auttamista. Samalla selvitellään taloudellisten vaikeuksien syitä ja punnitaan eri vaihtoehtoja niistä selviämiseksi.

Diakonian tarjoama taloudellinen tuki on aina viimesijainen tuki. Yhteiskunnan tukitoimet, kuten toimeentulotuki ja asumistuki ovat lakisääteisiä ja ensisijaisia. Diakonian antama taloudellinen apu on vasta näiden jälkeen tulevaa, tarveharkintaista apua.  Avustuksen myöntämisen ratkaisee aina ihmisen yksilöllinen tilanne.

Hakeaksesi taloudellista apua sinun ei tarvitse kuulua kirkkoon.  Apua on haettava henkilökohtaisesti, toisen puolesta ei voi asioida.

Taloudellinen avustaminen on pääsääntöisesti kertaluonteista kriisiapua, mutta muu tukeminen on tarvittaessa pitkäaikaista.

Vihreällä taustalla kaksi kättä, joihin piirretty ihmisiä ja ruokatarvikkeita. Sormien välissä maksukortti ESR

Yhdessä tehden - hyvinvointia, osallisuutta ja tekoja

Olemme mukana ESR+ (Euroopan sosiaalirahasto+) hankkeessa, jonka avulla voimme tukea paikkakuntamme vähävaraisia. Hankkeen kautta  jaetaan Aineellisen avun maksukortteja, joilla apua tarvitsevat voivat hankkia välttämättömiä elintarvikkeita ja päivittäistavaroita. Maksukortin arvo on 40 euroa ja niitä on jaettavana rajallisesti tammikuun loppuun. Maksukortin luovuttamisen yhteydessä keksustelemme vastaanottajan/perheen tilanteesta ja kartoitetamme yhdessä mahdollisuuksia helpottaa taloustilannetta.

Avun tarvitsijat voivat ottaa yhteyttä diakoniin 050-302 4765 teksti- tai Whatsapp-viestillä.

Talousongelmissa on hyvä ottaa aina ensin yhteyttä sosiaalitoimistoon tai talous- ja velkaneuvontaan. Seurakunnan diakoniasta saat myös apua. Seurakunnan diakoniatyöntekijä keskustelee luottamuksellisesti kanssasi raha- ja velkatilanteestasi.

Talousapua ja -neuvontaa

Diakoni