Uutiset

19.8.20201. luokkalaisten siunausLue lisää »30.7.2020Kirkkoherran virasto jälleen aukiLue lisää »15.7.2020Saarnablogi tauollaLue lisää »

Facebook

Seurakunnan facebook-sivuilta löytyy videoina Sanavartti - hartauksia kirkosta.

Saarna ajatuksia

Sunnuntai 7.6.2020 - Markku Hulkko


7.6.2020 artikkeli

Päivän Vanhan Testamentin teksti on Saarnaajan kirjan 8. luvusta.

Kun koetin perehtyä viisauteen ja tutkistella sitä työtä, jota ihminen

maan päällä yötä päivää tekee saamatta untakaan silmiinsä, niin

havaitsin, ettei ihminen voi käsittää Jumalan tekoja, sitä mitä

auringon alla tapahtuu; vaikka ihminen kuinka ponnistelee

yrittäessään ymmärtää, ei hän käsitä. Ja vaikka viisas väittäisikin

ymmärtävänsä, ei hän kuitenkaan ymmärrä.”

Salomo kirjoittaa Saarnaajan kirjassa:

”[…] niin havaitsin, ettei ihminen voi käsittää Jumalan tekoja […].”

Salomo oli pyrkinyt etsimään viisautta, sekä Raamatun mukaan oli viisain

heistä, jotka ovat viisautta etsineet. Ihminen ei voi käsittää, mitä tapahtuu

auringon alla, eikä voi ymmärtää Jumalan tekoja. Salomo kirjoittaa:

”[…] vaikka viisas väittäisikin ymmärtävänsä, ei hän kuitenkaan

ymmärrä.”

Miten Salomo pystyi tietämään tämän? Hänen järkensä ja moraalinsa johtivat

hänet johtopäätökseen, ettei hän tajua, mitä tapahtuu maailmassa. Tämä

itsekritiikki oli itsessään viisasta.

Salomo lähestyy hyvin paljon kreikkalaisen antiikin filosofin Sokrateen

ajatuksia. Väitetään, että Sokrates sanoi:

”Tiedän, etten tiedä mitään.”

Tämä sanonta on ainakin laitettu Sokrateen suuhun, vaikka sen alkuperä

olisikin toisaalla.

Näin Salomon ja Sokrateen ajatukset sopivat toisiinsa. Kumpikin tulee

johtopäätökseen, että ihmisen on tunnustettava tietämättömyytensä.

Sananlaskujen kirjassa kirjoitetaan ihmisen ylpeydestä ja laiskuudesta:

”Laiska on mielestään viisaampi kuin seitsemän neuvokasta miestä.”

Taitaa olla, että jos on ahkerasti tutustunut asioihin, oma kyky näyttää

osittaiselta.

Sananlaskujen kirjan yleinen opetus on kohtuullisen johdonmukainen.

Ihminen ei käsitä Jumalan tekoja, maailman järkeä. Jumala käsittää maailman,

tuntee itsensä. Jumalan ilmoituksen kautta ihminen voi osittain saavuttaa

tiedon. Tämä on lahja.

Viisaus tarkoittaa Kristuksen tuntemista, Hänen opetuksensa

ymmärtämistä. Kristus on Johanneksen evankeliumin mukaan Jumalan Sana.

Tämä sama ilmaisu, kreikan logos, tarkoittaa myös, että Kristus on Jumalan

Järki. Hänen kauttaan on mahdollista päästä yhteyteen Jumalan kanssa.

Kristus sanoo, että Hänen Viisautensa on suurempaa, kuin Salomon

viisaus. Salomo oli inhimillisesti ottaen viisain, mutta Kristus on Jumalana

inhimillisen ajattelun yläpuolella.

Tämä näkyy myös Viisauden määritelmässä. Sananlaskujen kirjan

mukaan viisaus ei ole älykkyyttä, vaikka Viisas on älykäs. Viisaus on

älykkyyttä, joka yhdistyy hyvyyteen. Hyvä ja älykäs on Viisas. Kristus oli

täydellisen hyvä ja älykäs. Näin Jumalan täydellisyys johtaa täydelliseen

Viisauteen.

Salomo tähän ei pystynyt. Hän oli rajallisen älykäs, sekä moraalisesti

lankesi pahoi. Tästä syystä Salomon viisaus oli osittaista.

On syytä uskoa, että Salomo kuitenkin oli armahdettu ihminen. Kristus

armahtaa ihmiset, jotka ymmärtävät rikkoneensa oikean.

Ihminen, jonka viisaus on hyvin rajallista, saa laupeuden. Ihmisen toivo ei

voi jäädä omaan viisauteen. Toivo on Jumalan Viisaus, Kristus. Tämä Jumalan

Viisaus on armossa.

Kaikki tiet siis vievät kristillisessä uskossa armoon.

Inhimillisen viisauden suhteen on järkevää myöntää:

”[…] niin havaitsin, ettei ihminen voi käsittää Jumalan tekoja […].”

Onneksi Jumala käsittää ihmisen teot, armahtaa.

Tämä Jumalan Viisaus on osittain ihmiseltä peitettyä. Jobin kirja

käsittelee tätä. Job ei ymmärtänyt Jumalan järkeä, mutta Jumala ymmärsi Jobin

kapinan.

Pandemian aikana on mahdollista, että tehdään kysymyksiä, joita Job teki.

Miksi Jumala sallii epidemian? Miksi Jumala sallii kuoleman?

Job sai vastaukseksi vastaamattomuuden. Ehkä ihminen kerran Jumalan

luona ymmärtää, mistä maailmassa on kyse.

Jumalan Viisaus on ihmiselle salattua. Sen ymmärtämisen puutteen

keskellä on mahdollista luottaa Jumalan laupeuteen. Jumalan Sana, Kristus,

opettaa, että Jumala on armahtava.

Vaikka tämä luottamus on mahdoton, se on Kristuksen vastaus ihmiselle.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini