Uutiset

25.10.2020Pyhäinpäivän iltakirkotLue lisää »24.9.2020Kirkkovaltuuston päätöksiäLue lisää »19.8.20201. luokkalaisten siunausLue lisää »

Facebook

Seurakunnan facebook-sivuilta löytyy videoina Sanavartti - hartauksia kirkosta.

Saarna - ajatuksia

Sunnuntai 17.5.2020 - Markku Hulkko


Saarna- ajatuksia

17.5.2020

Päivän evankeliumiteksti on Matteuksen evankeliumin 6. luvussa.

Jeesus opetti ja sanoi:

”Kun rukoilette, älkää tehkö sitä tekopyhien tavoin. He asettuvat mielellään

synagogiin ja kadunkulmiin rukoilemaan, jotta olisivat ihmisten näkyvissä. Totisesti:

he ovat jo palkkansa saaneet. Kun sinä rukoilet, mene sisälle huoneeseesi, sulje ovi ja

rukoile sitten Isääsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa,

palkitsee sinut.

Rukoillessanne älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat, jotka kuvittelevat tulevansa

kuulluiksi, kun vain latelevat sanoja. Älkää ruvetko heidän kaltaisikseen. Teidän

Isänne kyllä tietää mitä te tarvitsette, jo ennen kuin olette häneltä pyytäneetkään.

Rukoilkaa te siis näin:

- Isä meidän, joka olet taivaissa!

Pyhitetty olkoon sinun nimesi.

Tulkoon sinun valtakuntasi.

Tapahtukoon sinun tahtosi,

myös maan päällä niin kuin taivaassa.

Anna meille tänä päivänä jokapäiväinen leipämme.

Ja anna meille velkamme anteeksi,

niin kuin mekin annamme anteeksi niille,

jotka ovat meille velassa.

Äläkä anna meidän joutua kiusaukseen,

vaan päästä meidät pahasta.”

Tässä Matteuksen kohdassa Kristus opettaa rukoilemaan Jumalaa salassa.

Tämä opetus on Kristuksen vuorisaarnasta, Kristuksen opetuksen ytimestä. Kristus

varoittaa tekopyhyydestä. Hän jopa opettaa rukoilemaan lukittujen ovien takana.

Tässä on varmasti jotain syvällisesti totta. Ihminen Jumalan kanssa, Jumala ihmisen

kanssa, ilman muita taka-ajatuksia.

Näin rukouksen tulee olla salattu puhe Ystävän kanssa.

Asiassa on toinenkin puoli.

Kun kokoonnumme yhteen, kuten Kristus kokoontui synagogaan, on rukous ja

Raamatun lukeminen julkista. Onko tässä sitten ristiriita Kristuksen opetuksen sisällä?

Sanoisin, että ei. On yksi asia esitellä teennäistä hurskautta saadakseen ihmisiltä kiitosta.

Toinen asia on puhua tuttavien kanssa siitä, mikä on totta ja oikein. Kristus itse julkisesti

opetti, myös julkisesti varmasti rukoili synagogassa. Tämä on uskon elämistä todeksi, uskon

tunnustamista julkisesti.

Kristus opettaa uskoon liittyen myös näin:

”Joka tunnustautuu minun omakseni ihmisten edessä, sen minäkin tunnustan

omakseni Isäni edessä taivaissa.”

Kristillisessä uskossa on myös avoin puoli. On olemassa rehellisyys Jumalan ja ihmisten

edessä. Tiettyinä hankalina aikoina esimerkiksi islamilaisissa maissa sekä kommunistivallan

alla voi olla niin, että kristitty ei voi tunnustaa julkisesti uskoaan. Mutta yleisenä sääntönä

on, että kristitty tunnustaa Kristuksen myös silloin, kun ihmisiä on läsnä. Tämä voi tapahtua

todistuksen, Raamatun luvun tai rukouksen kautta.

Näin emme toimi väärin, kun puhumme Jumalasta jumalanpalveluksessa. Olemme

avoimia suhteessa lähimmäisiin siinä, missä on toivomme. Toivomme on Kristuksessa,

emme sitä kiellä. Voimme sanoa avoimesti, mitä uskomme Raamatusta. Voimme myös

rukoilla toisten ihmisten puolesta avoimin mielin.

Tämä ei tarkoita, että emme myös rukoilisi salassa. Molemmat opetukset ovat

yhtäaikaisesti voimassa: uskon tunnustaminen sekä tekopyhyyden välttäminen. Näin on

totta, että kristityllä on jumalanpalveluksia ja kristityllä on salattu sisimmän puhe Jumalan

kanssa.

On siis mahdollista ymmärtää, että Kristus kritisoi ennenkaikkea tekopyhyyttä, kun

kieltää muiden edessä rukoilemisen. Tähän liittyen on mielenkiintoista, mitä kirjoitetaan

Saarnaajan kirjassa liittyen ihmisen hurskauteen. Kirjan 7. luvussa on seuraava lause (vapaa

käännös):

”Älä ole kovin vanhurskas äläkä tee itseäsi ylen viisaaksi: miksi tuhoaisit itsesi?”

Tässä on aika selkeä varoitus tiettyä ”jumalisuutta” kohtaan. Mikäli ihminen rakentaa oman

pyhyytensä sekä oman viisautensa, tilanne ei toimi. Omasta hyvyydestä ja omasta

viisaudesta näyttää tulevan Baabelin torni. Se romahtaa omaa mahdottomuuteensa ja

ihminen tuhoutuu hurskauteen ja viisauteen. Näin taisi myös melkein käydä Salomolle. Hän

oli hyvin viisas ja siksi tutki pahuutta. Ja Salomo lankesi pahoin.

Ehkä julkisen rukoilemisen ongelma on juuri tässä: suuri vanhurskaana oleminen ja

pyrkimys olla viisas. Varmasti tämä ongelma on korostuneena niillä, jotka joutuvat virkansa

puolesta rukoilemaan. Kuinka moni pappi tai saarnamies lankeaa tähän? Ovatko he ”kovin

vanhurskaita ja ylen viisaita” siten, että he tuhoavat paljon elämästään? No, Jumala sen

tietää, minä en sitä tiedä.

Mutta Salomon varoitus on mielenkiintoinen ja yllättävä:

”Älä ole kovin vanhurskas äläkä tee itseäsi ylen viisaaksi: miksi tuhoaisit itsesi?”

Ainakin on mahdollista tulkita tämä Saarnaajan kirjan kohta Kristuksen opetuksen

yhteydessä. Ihmisen tulisi rukoilla mielummin salassa, kuin omaa hurskauttaan ja

viisauttaan lisäten muiden silmien alla.

Mielenkiintoinen ongelma tämä on.

Mistä sitten voisi löytyä ongelmaton rukous?

Kristus opettaa rukouksen sisältöä päivän evankeliumissa. Kreikkalaisissa

käsikirjoituksissa Isä meidän–rukous on tässä kohdassa täydellisessä muodossa. Niissä

Kristuksen opetus loppuu tuttuihin sanoihin:

” […] sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen.”

En näe estettä sille, että ajattelisimme Kristuksen opettaneen koko Isä meidän–rukouksen

Matteuksen evankeliumissa, vaikka eräissä käsikirjoituksissa loppuosa ei ole läsnä.

Mitä Kristus opettaa Isä meidän–rukouksessa?

Jos käydään rukousta lyhyesti läpi, seuraavat näyttävät olevan tärkeimmät sisällöt:

Jumala on Isä. Tämä on lohdullinen opetus.

Jumalan nimi on pyhä kristittyjen joukossa. Tämä tarkoittaa Jumalan nimeä JAHVE,

joka oli pyhä juutalaisille. Lisäksi Jeesuksen nimi on suomeksi käännettynä JAHVE

pelastaa. Joten Kristuksen nimi on myös pyhä. Kristuksesta ja Taivaallisesta Isästä tulee

opettaa oikein, jotta emme loukkaisi Jumalan Nimeä. Näin Luther opettaa.

Isä Meidän–rukouksessa rukoillaan myös, että Jumalan Valtakunta tulisi

keskellemme. Kristus opettaa, että Jumalan Valtakunta on ”sisäisesti meissä tai meidän

keskellämme”. Tämä on salaisuus Tätä salaisuutta pyydämme luoksemme.

Pyydetään myös Jumalan tahdon toteutumista maan päällä.

Kreikan kielen mukaan rukoilemme myös ”välttämätöntä leipää” – tämä käännetään

jokapäiväiseksi leiväksi.

Rukoilemme myös, että saamme velkamme (eli syntimme) anteeksi, samoin kuten

annamme toisten rikkeet (synnit) heille anteeksi.

Viimeiseksi Kristus opettaa rukoilemaan, että emme joutuisi kiusaukseen, vaan

pääsisimme pahasta. Paha voi tarkoittaa yleisesti pahuutta tai siihen voi sisältyä pääseminen

perkeleen vallasta. Nämä merkitykset voivat olla yhtäaikaisesti tässä ilmauksessa, mutta

tärkeintä on pyyntö, että emme joutuisi pahan valtaan.

Kaikki tässä rukouksessa kertoo siitä, että rukous kohdistuu Jumalaan ja Jumalan

tahtoon. Rukous on Jumalan tahtoon suostumista.

Jos emme kuitenkaan tiedä, miten rukoilisimme – Kristus on antanut meille Sanat.

Tämä on lahja. Omat sanat jäävät kesken, omat sanat voivat olla vääriä. Isä meidän–rukous

on Kristuksen antamana rukous. Emme voi rukoilla väärin – Sanojen kannalta – mikäli

rukoilemme, kuten Kristus on opettanut. Toinen asia on rukoilla siinä Hengessä, joka on

Kristuksen Henki. Tässä Jumala itse on luvannut auttaa meitä. Salatulla tavalla kristitty voi

rukoilla Pyhässä Hengessä, oikealla tarkoituksella ja päämäärällä. Tilanne on siis hyvä.

Tiedämme, miten Jumalaa voi rukoilla.

Jos kuitenkin koemme, että rukouksen tapa on väärä, ei tule pelästyä tilannetta.

Sananlaskujen kirjassa kirjoitetaan:

”Kuka voi sanoa: "Olen puhdistanut sydämeni, kaikesta synnistä olen vapaa?”

Täysin puhdasta rukousta ei ole maan päällä. Ihminen saa luottaa Jumalan armoon myös

rukouksen kohdalla. Kun kokee osaamattomuutta, sisimmän kylmyyttä, saa luottaa Jumalan

armoon.

Ehkä juuri ihminen, joka kokee kykenemättömyyttä rukoukseen on Jumalan mielen

mukainen rukoilija. Saa jäädä Kristuksen armon varaan.

Armo riittää rukouksenkin suhteen.

Muuta toivoa ihmisellä ei taida olla.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini