Uutiset

19.3.2020SaarnablogiLue lisää »20.8.2014VapaaehtoistyöhönLue lisää »

Facebook

Seurakunnan facebook-sivuilta löytyy videoina Sanavartti - hartauksia kirkosta.

Saarna - ajatuksia

Sunnuntai 3.5.2020 - Markku Hulkko


3.5.2020 Saarna-  ajatuksia

Päivän Vanhan Testamentin teksti on Jesajan kirjan 54. luvusta:

- Hetkeksi minä sinut jätin,

mutta suuressa rakkaudessani minä nyt haen sinut takaisin.

Vain tuokioksi, vihani vimmassa,

minä käänsin kasvoni sinusta pois,

mutta minä armahdan sinua,

minun uskollisuuteni on ikuinen,

sanoo Herra, sinun lunastajasi.

- Minä vannon niin kuin Nooan päivinä.

Silloin minä vannoin,

etteivät Nooan ajan vedet enää koskaan tulvisi maan yli,

ja nyt minä vannon,

etten enää sinuun vihastu enkä sinua soimaa.

Vaikka vuoret järkkyisivät

ja kukkulat horjuisivat,

minun rakkauteni sinuun ei järky

eikä minun rauhanliittoni horju,

sanoo Herra, sinun armahtajasi.

Vanhassa Testamentissa usein on ilmaistu Jumalan vaatimusta. Jumalan

Lain lisäksi Vanha Testamentti sisältää muita raskaita teemoja, kuten Jumalan

pelkoa tai Jumalan vihaa.

Itse koen, että nämä ovat niin raskaita aiheita, että on vaikeaa ajatella

niitä.

Emme kuitenkaan voi poistaa asioita Raamatusta. Maailma, jossa

elämämme, on myös kova. Ehkä siksi Vanha Testamentti puhuu joskus kovilla

sanoilla, koska maailma on ankara. On muistettava, että Uuden Testamentin

puolella Kristus puhuu kadotuksesta. Voi sanoa, että myös Uusi Testamentti on

osittain raskasta sisältöä.

Mutta asia ei ole yksioikoinen. Missä armo ja rakkaus ovat tulleet todeksi,

siellä ei ole pelkoa. Raamattu väittää, että Jumalan viha on sovitettu Jumalan

rakkaudessa. Jumalan rakkaus on suurempi, kuin Jumalan pelko tai Jumalan viha.

Tämän varaan voi jäädä, vaikeankin maailman keskellä. Jumalan laupeus ja

huolenpito kohdistuvat jokaiseen ihmiseen.

Päivän Jesajan tekstissä kirjoittaja uskoo, että Jumalan viha kestää vain

hetken. Jumalan armo on ikuinen. Jesaja kirjoittaa Jumalan Sanoiksi:

”Hetkeksi minä sinut jätin,

mutta suuressa rakkaudessani minä nyt haen sinut takaisin.

Vain tuokioksi, vihani vimmassa,

minä käänsin kasvoni sinusta pois,

mutta minä armahdan sinua,

minun uskollisuuteni on ikuinen,

sanoo Herra, sinun lunastajasi.”

Jumalan armo on suurempi, kuin Jumalan tuomio.

Näin voidaan ymmärtää, että Vanhassa Testamentissa on myös Jumalan

armo. Vanhan Testamentin Jumala ei ole pelkästään Lain Jumala. Vanhan

Testamentin Jumala on sama Jumala, jonka näemme Uudessa Testamentissa.

Kaikkivaltias Herra on laupeuden Jumala. Hän sanoo langenneelle ihmiselle:

”[…] minä armahdan sinua […].”

Jumala vannoo armon koskevan ihmistä. Jumala vannoo totuutensa kautta,

että ihminen on armahdettu. Jesaja kirjoittaa Herran sanovan:

”[…] minä vannon,

etten enää sinuun vihastu enkä sinua soimaa.”

Jumalan huolenpito ihmistä kohtaan on taivaallisen vanhemman huolenpito

omaa lastansa kohtaan. Kuten äiti tai isä kääntyy lapsensa puoleen, näin Jumala

kääntyy ihmisen puoleen. Nainen ja mies ovat luotuja Jumalan kuvaksi. Isän tai

äidin rakkaus lastansa kohtaan on kuva siitä, mikä on Jumalan rakkaus ihmistä

kohtaan. Kristus sanoo, että mikäli pahat ihmiset voivat rakastaa omia lapsiaan, voi

Jumala rakastaa paljon paremmin eksynyttä ihmistä. Jumalan armo riittää.

Jesaja kirjoittaa edelleen:

”Vaikka vuoret järkkyisivät

ja kukkulat horjuisivat,

minun rakkauteni sinuun ei järky

eikä minun rauhanliittoni horju,

sanoo Herra, sinun armahtajasi.”

Jumala sanoo, että vaikka koko maailma järkkyisi, Hänen rakkautensa ihmistä

kohtaan ei järky. Psalmissa 63 Daavid kirjoittaa Jumalasta:

”Suurempi kuin elämä on Sinun armosi.”

Daavidin ja Jesajan kokemus Jumalasta on tämä. Vaikka maailma lopulta menee,

vaikka elämä lopulta lähtee, Jumalan armo on suurempi.

Jesaja puhuu Herrasta armahtajana. Raamattu väittää, että armon näemme

Kristuksen kuolemassa puolestamme. On mahdollista piirtää mieleen kuva

Kristuksesta ristiinnaulittuna. Jumalan Pojan kohtalo on raskas. Armo on Jumalan

kuolemassa. Tämä hinta, joka maksetaan, on niin suuri, että se riittää.

Jesajan kirjan kirjoittaja kirjoittaa:

”[…] eikä minun rauhanliittoni horju […].”

Jumalan rauha kuuluu ihmiselle. Kristus sanoo, että Hän jättää oman rauhansa.

Kristuksen rauha ei ole tämän maailman rauha. Tässä maailmassa tavoitellaan

rahaa, kunniaa, valtaa, mainetta. Tässä maailmassa etsitään rauhaa nautinnoista,

tunteista, järjestä. Mutta Kristuksen rauha on toisenlainen. On Jumalan rauha.

Tämä rauha on armo. Luottamus siihen, että on armahdettu. Kaikki on hyvin,

vaikka elämä voi olla vaikeaa. On parempi kotimaa, kuin mitä tämä hyvä kotimaa

on, jossa saa nyt asua. On perillepääsy, on taivas. Perillä asiat ovat toisin, hyvin.

Johannes kirjoittaa Ilmestyskirjassa:

”Yötä ei enää ole, eivätkä he tarvitse lampun tai auringon valoa, sillä Herra

Jumala on heidän valonsa.”

Perillä on rauha, joka ei lopu.

Näin Jesajan kirjoitus täyttyy:

”Vaikka vuoret järkkyisivät

ja kukkulat horjuisivat,

minun rakkauteni sinuun ei järky

eikä minun rauhanliittoni horju,

sanoo Herra, sinun armahtajasi.”

Tähän rauhaan saa uskoa.

Kuitenkin Jumalan rauha on pohjimmiltaan persoona, ystävyys. Herran

siunaus loppuu seuraaviin sanoihin:

”Herra kääntäköön kasvonsa teidän puoleenne ja antakoon teille rauhan.”

Jumalan rauha on siinä, että Herra kääntää kasvonsa meidän puoleemme. Tämä

ilmaus tarkoittaa mahdollisesti myös hebrean kielessä, että

”Jumalan läsnäolo on

kanssamme.”

Missä Jumala on läsnä, siellä Jumalan Viisaus on läsnä. Jumalan Viisaus on

Kristus.

Johannes kirjoittaa Kristuksesta:

”Hän oli täynnä armoa ja totuutta.”

Hänestä löydämme anteeksiannon, Jumalan kunnioituksen. Hän on Ystävämme.

Hänestä nousee Jumalan rauha. Kristuksen risti on armon merkki.

Anteeksiannon merkki. Kristus on Itse anteeksianto.

Kaikki on siis hyvin, koska Kristus on kanssamme. Tässä on Jumalan rauha.

Tähän Jumalan armoon saa luottaa myös nyt olevan pandemian aikana.

Kristus ei unohda meitä. Hän on luvannut olla Ystävämme.

On mahdollista kohdata vaikeat asiat rauhallisesti. Voimme rukoilla esivallan

puolesta, lääkärien ja hoitajien puolesta sekä tieteen ja tutkimuksen puolesta. Jos

Kaikkivaltias tahtoo, pääsemme vähäisin uhrein tästä pandemiasta.

Ja tapahtui mitä tahansa, Kristus on luvannut olla kanssamme

”[…] kaikki päivät, maailman loppuun asti.”

Tämä tarkoittaa, että Kristus on kanssamme myös näinä päivinä, tänään.

Siihen on saa luottaa.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini